De online bestedingen blijven hard groeien. Webwinkels zetten afgelopen jaar ruim 10 miljard euro om.
De omzet van webwinkels is vorig jaar gegroeid tot boven de 10 miljard euro. Nederlanders hebben in 2013 voor 10,6 miljard euro besteed aan inkopen via internet. Dat is 8,5 procent meer dan de online bestedingen in 2012.
Dat heeft Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels, dinsdag bekendgemaakt.
Meer aankopen stuwen groei webwinkels
Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.
Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dat is 2 procent meer dan in het voorgaande jaar. De aanwas van nieuwe onlinekopers vlakt wel af. ,,Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen”, aldus de organisatie. Online kopers deden gemiddeld negen bestellingen per persoon in 2013. Een jaar eerder lag dit aantal op acht onlinebestellingen, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
Online kleding en speelgoed kopen
Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de onlineverkoop van producten. Deze steeg met 12 procent ten opzichte van 2012. Speelgoed is met een plus van 27 procent en een omzet van 105 miljoen euro opnieuw het sterkst stijgende segment van de onlineshoppingmarkt, gevolgd door muziek met een plus van 19 procent naar een omzet van 123 miljoen euro.
De grootste productsegmenten telecom (plus 16 procent naar 1,5 miljard euro) en kleding (plus 16 procent naar 850 miljoen) blijven het goed doen en stijgen sterker dan de totale onlinemarkt.
Lees ook:
Webhosting: zo voorkom je dat je teveel betaalt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl